Przez ostatnie dwa tygodnie trochę podróżowałem i chcę podzielić się z Wami przynajmniej kilkoma wrażeniami z tych wojaży. Mój ostatni pobyt w Londynie upłynął pod znakiem sztuki najnowszej. Najpierw wybrałem się znów do Tate Modern - zarówno po to, by przypomnieć sobie tamtejszą ekspozycję, jak i zobaczyć kolejny projekt w Hali Turbin z prestiżowej Unilever Series. W tym roku jest to skromna, a zarazem spektakularna instalacja najbardziej znanego chińskiego artysty konceptualnego o dźwięcznym imieniu Ai Weiwei. O jego porcelanowych ziarnach słonecznika wiele osób pisało już lepiej niż ja bym to zrobił, dlatego odsyłam do innych tekstów w sieci (np. do tego posta autorstwa Chihiro). Polecam też znakomity katalog wystawy Ai Weiwei: The Sun-flower Seeds wydany przez Tate, z którego można dowiedzieć się wiele nie tylko na temat tej pracy, ale i samego artysty oraz koszmarnej sytuacji życia w chińskim reżimie. Arcyciekawa i momentami wstrząsająca lektura.
We mnie słoneczniki wzbudziły wiele różnych uczuć i myśli, ale jedno było dla mnie szczególnie zaskakujące. Patrząc na dzieło chińskiego artysty obudziło się we mnie przemożne pragnienie posiadania choć jednego ziarenka. To była jakaś oszałamiająca pokusa, by spróbować zabrać ze sobą choć jedno ziarenko z tej niezliczonej liczby. To obsesyjne pragnienie zostało dodatkowo wzmocnione świadomością, że jeszcze nie tak dawno dostęp do tych ziarenek był wolny i swobodnie można je sobie było dotykać. Obawiam się jednak, że jeśli ta "barbarzyńska" ochota na zabranie sobie części pracy do domu przyszłaby na większą ilość odwiedzających, w krótkim czasie pewnie niewiele pozostałoby z tej instalacji w Hali Turbin.
A jeśli już mowa o wstydliwych pragnieniach, to przyznam się do jeszcze jednego. Jestem zadowolony z tego kim jestem, ale gdybym miał wybrać jedną osobę na świecie, z którą chciałbym się zamienić miejscami, byłby to zapewne Charles Saatchi. Jest to współzałożyciel bodajże największej w świecie agencji reklamowej, który za zarobione przez siebie pieniądze tworzy jedną z największych i najciekawszych kolekcji sztuki współczesnej. Swoimi wyborami wylansował już sporą grupę artystów (m.in. Damiena Hirsta i Tracey Emin). Ma on mocne i ciekawe poglądy (o czym można przekonać się z lektury bardzo interesującej książki My Name Is Charles Saatchi And I Am An Artoholic), nie ogląda się na opinie innych i obowiązujące mody (tak naprawdę on sam te mody tworzy). Jego pasja kupowania sztuki nie jest podyktowana chęcią inwestowania pieniędzy, aby zarobić jeszcze więcej. Saatchi to autentyczny miłośnik sztuki, który swoimi pieniędzmi chce wspierać młodych, nieznanych jeszcze artystów oraz przybliżać sztukę szerokiej publiczności (wstęp do jego galerii jest bezpłatny, warto też pobuszować nieco po stronie internetowej galerii). I jeszcze jedno: dla mojej wstydliwej i niepoważnej chęci zamiany miejsc z tym człowiekiem nie bez znaczenia jest fakt, że jest on mężem cudownej, niepowtarzalnej Nigelli Lawson. ;-)
Ale wróćmy do sztuki. Nie wiem jak to się stało, że podczas moich wcześniejszych podróży do Londynu nigdy nie odwiedziłem galerii Saatchiego - po prostu na śmierć o niej zapomniałem. Po kilku nie do końca trafionych lokalizacjach, aktualnie znalazła ona godne dla siebie miejsce w okazałym pałacu, w bardzo ładnej częsci Londynu, obok Sloane Square. Budynek, w którym mieści się galeria tylko z zewnątrz wygląda historycznie. W środku jest to jak najbardziej nowoczesna galeria, o kilkunastu dużych salach, bardzo wygodna do zwiedzania.
W tej chwili znajduje się tam druga część wystawy Newspeak: British Art Now. Prezentuje ona obszerny przegląd sztuki artystów mieszkających i pracujących w Wielkiej Brytanii, choć niekoniecznie pochodzenia brytyjskiego (jest tu np. kilku artystów pochodzących z krajów Europy środkowo-wschodniej, także o polskich korzeniach). Ekspozycja jest przemyślana i klarowna, w każdej sali zebrane zostały dzieła wchodzące ze sobą w dialog: zrówno obrazy, jak i rzeźby oraz instalacje (brak bodajże tylko video-artu). Wystawie towarzyszy bardzo dobry przewodnik w postaci książeczki z reprodukcjami wszystkich zaprezentowanych dzieł, wraz z komentarzami - świetny pomysł, wart naśladowania. Zwiedzanie jest naprawdę olbrzymią przygodą i frajdą. Raz po raz jesteśmy zaskakiwani i poruszani do refleksji. Dzieła są oczywiście na różnym poziomie: bardziej i mniej ciekawe i oryginalne, ale zawsze warte obejrzenia i zatrzymania się przy nich choć na chwilę.
Tak tylko dla przykładu przedstawiam poniżej kilka wybranych dzieł. Wszystkie można zobaczyć w tym miejscu, na stronie galerii - duża część jest tam zaprezentowana z komentarzami.
Anne Hardy prezentuje wyraziste zdjęcia tajemniczych i niesamowitych wnętrz, które sama tworzy od ścian po aranżację i sprzęty. Wzbudzają one wiele pytań i domysłów na temat domniemanej historii tego wnętrza oraz osób je zamieszkujących lub użytkujących.
Obrazy Roberta Fry'a nie są może jakoś wyjątkowo oryginalne (kłania się m.in. Cy Twombly i Francis Bacon), ale i tak zrobiły na mnie spore wrażenie. Podobała mi się szczególnie ich swoboda w użyciu różnorodnych narzędzi: od farby olejnej, poprzez akrylową aż do flamastrów - wszystko na jednym płótnie.
Spodobała mi się też jedna z prac Anny Barriball. Tajemnicze, ciemne, połyskujące drzwi o dziwnej fakturze, które okazują się być zaledwie odbiciem drzwi prawdziwych wykonanym ołówkiem na papierze. Pomysłowe i zaskakujące.
Sądząc po reakcjach zwiedzających, instalacja Tessy Farmer jest jednym z "hitów" tej wystawy wśród publiczności. To sporych rozmiarów akwarium z rojem drobniutkich owadów, które po przyjrzeniu się im dokładnie okazują się być jakimś fantastycznym rojem walczącego ze sobą wojska. Creepy!
Tessa Farmer, Swarm, 2004 (fragmenty)
Rzeźby Juliany Cerqueiry Leite są tak niespotykane, dlatego, że zostały wydrążone przez artystkę od środka. To nawet niezła zabawa doszukiwać się odcisków ciała Juliany w niesamowitej fakturze tych nietypowych rzeźb: tu palce, tam stopa, a to może kolano lub łokieć...
Obrazy Maaike Schoorel na pierwszy rzut oka wyglądają jak nieco pobrudzone czyste płótna. Uważna obserwacja pozwala jednak rozpoznać jeden, czy drugi kształt (to butelka, to jabłko, a tam jakaś postać!). Po chwili jesteśmy już w stanie rozpoznać jakąś scenę, a być może nawet jakąś historię.
To zaledwie parę przykładów. Podobały mi się też "rzeźby" Steve'a Bishopa, portrety Carli Busuttil, fotografie Idris Khan, instalacja Ximeny Garrido-Lecca, obrazy Grahama Durwarda i wiele innych. Naprawdę polecam. Przy Galerii Saatchi takie Tate Modern wygląda jak jakieś historyczne muzeum pokroju Luwru lub British Museum. ;-)
PS. Moja wizyta w Londynie zaowocowała oczywiście zakupami książkowymi. Nie będę się tu chwalił co kupiłem, ale chcę podziękować Chihiro za polecenie tej księgarni oraz Oxfamu obok. Większość pozycji zakupiłem właśnie tam. Dzięki!
We mnie słoneczniki wzbudziły wiele różnych uczuć i myśli, ale jedno było dla mnie szczególnie zaskakujące. Patrząc na dzieło chińskiego artysty obudziło się we mnie przemożne pragnienie posiadania choć jednego ziarenka. To była jakaś oszałamiająca pokusa, by spróbować zabrać ze sobą choć jedno ziarenko z tej niezliczonej liczby. To obsesyjne pragnienie zostało dodatkowo wzmocnione świadomością, że jeszcze nie tak dawno dostęp do tych ziarenek był wolny i swobodnie można je sobie było dotykać. Obawiam się jednak, że jeśli ta "barbarzyńska" ochota na zabranie sobie części pracy do domu przyszłaby na większą ilość odwiedzających, w krótkim czasie pewnie niewiele pozostałoby z tej instalacji w Hali Turbin.
A jeśli już mowa o wstydliwych pragnieniach, to przyznam się do jeszcze jednego. Jestem zadowolony z tego kim jestem, ale gdybym miał wybrać jedną osobę na świecie, z którą chciałbym się zamienić miejscami, byłby to zapewne Charles Saatchi. Jest to współzałożyciel bodajże największej w świecie agencji reklamowej, który za zarobione przez siebie pieniądze tworzy jedną z największych i najciekawszych kolekcji sztuki współczesnej. Swoimi wyborami wylansował już sporą grupę artystów (m.in. Damiena Hirsta i Tracey Emin). Ma on mocne i ciekawe poglądy (o czym można przekonać się z lektury bardzo interesującej książki My Name Is Charles Saatchi And I Am An Artoholic), nie ogląda się na opinie innych i obowiązujące mody (tak naprawdę on sam te mody tworzy). Jego pasja kupowania sztuki nie jest podyktowana chęcią inwestowania pieniędzy, aby zarobić jeszcze więcej. Saatchi to autentyczny miłośnik sztuki, który swoimi pieniędzmi chce wspierać młodych, nieznanych jeszcze artystów oraz przybliżać sztukę szerokiej publiczności (wstęp do jego galerii jest bezpłatny, warto też pobuszować nieco po stronie internetowej galerii). I jeszcze jedno: dla mojej wstydliwej i niepoważnej chęci zamiany miejsc z tym człowiekiem nie bez znaczenia jest fakt, że jest on mężem cudownej, niepowtarzalnej Nigelli Lawson. ;-)
Ale wróćmy do sztuki. Nie wiem jak to się stało, że podczas moich wcześniejszych podróży do Londynu nigdy nie odwiedziłem galerii Saatchiego - po prostu na śmierć o niej zapomniałem. Po kilku nie do końca trafionych lokalizacjach, aktualnie znalazła ona godne dla siebie miejsce w okazałym pałacu, w bardzo ładnej częsci Londynu, obok Sloane Square. Budynek, w którym mieści się galeria tylko z zewnątrz wygląda historycznie. W środku jest to jak najbardziej nowoczesna galeria, o kilkunastu dużych salach, bardzo wygodna do zwiedzania.
W tej chwili znajduje się tam druga część wystawy Newspeak: British Art Now. Prezentuje ona obszerny przegląd sztuki artystów mieszkających i pracujących w Wielkiej Brytanii, choć niekoniecznie pochodzenia brytyjskiego (jest tu np. kilku artystów pochodzących z krajów Europy środkowo-wschodniej, także o polskich korzeniach). Ekspozycja jest przemyślana i klarowna, w każdej sali zebrane zostały dzieła wchodzące ze sobą w dialog: zrówno obrazy, jak i rzeźby oraz instalacje (brak bodajże tylko video-artu). Wystawie towarzyszy bardzo dobry przewodnik w postaci książeczki z reprodukcjami wszystkich zaprezentowanych dzieł, wraz z komentarzami - świetny pomysł, wart naśladowania. Zwiedzanie jest naprawdę olbrzymią przygodą i frajdą. Raz po raz jesteśmy zaskakiwani i poruszani do refleksji. Dzieła są oczywiście na różnym poziomie: bardziej i mniej ciekawe i oryginalne, ale zawsze warte obejrzenia i zatrzymania się przy nich choć na chwilę.
Tak tylko dla przykładu przedstawiam poniżej kilka wybranych dzieł. Wszystkie można zobaczyć w tym miejscu, na stronie galerii - duża część jest tam zaprezentowana z komentarzami.
Anne Hardy prezentuje wyraziste zdjęcia tajemniczych i niesamowitych wnętrz, które sama tworzy od ścian po aranżację i sprzęty. Wzbudzają one wiele pytań i domysłów na temat domniemanej historii tego wnętrza oraz osób je zamieszkujących lub użytkujących.
Obrazy Roberta Fry'a nie są może jakoś wyjątkowo oryginalne (kłania się m.in. Cy Twombly i Francis Bacon), ale i tak zrobiły na mnie spore wrażenie. Podobała mi się szczególnie ich swoboda w użyciu różnorodnych narzędzi: od farby olejnej, poprzez akrylową aż do flamastrów - wszystko na jednym płótnie.
Robert Fry, Purple Study 5, 2009
Spodobała mi się też jedna z prac Anny Barriball. Tajemnicze, ciemne, połyskujące drzwi o dziwnej fakturze, które okazują się być zaledwie odbiciem drzwi prawdziwych wykonanym ołówkiem na papierze. Pomysłowe i zaskakujące.
Anna Barriball, Door, 2004
Sądząc po reakcjach zwiedzających, instalacja Tessy Farmer jest jednym z "hitów" tej wystawy wśród publiczności. To sporych rozmiarów akwarium z rojem drobniutkich owadów, które po przyjrzeniu się im dokładnie okazują się być jakimś fantastycznym rojem walczącego ze sobą wojska. Creepy!
Tessa Farmer, Swarm, 2004 (fragmenty)
Rzeźby Juliany Cerqueiry Leite są tak niespotykane, dlatego, że zostały wydrążone przez artystkę od środka. To nawet niezła zabawa doszukiwać się odcisków ciała Juliany w niesamowitej fakturze tych nietypowych rzeźb: tu palce, tam stopa, a to może kolano lub łokieć...
Juliana Cerqueira Leite, Down, 2008
Juliana Cerqueira Leite w czasie pracy
Obrazy Maaike Schoorel na pierwszy rzut oka wyglądają jak nieco pobrudzone czyste płótna. Uważna obserwacja pozwala jednak rozpoznać jeden, czy drugi kształt (to butelka, to jabłko, a tam jakaś postać!). Po chwili jesteśmy już w stanie rozpoznać jakąś scenę, a być może nawet jakąś historię.
Maaike Shoorel, The Cruise, 2004
To zaledwie parę przykładów. Podobały mi się też "rzeźby" Steve'a Bishopa, portrety Carli Busuttil, fotografie Idris Khan, instalacja Ximeny Garrido-Lecca, obrazy Grahama Durwarda i wiele innych. Naprawdę polecam. Przy Galerii Saatchi takie Tate Modern wygląda jak jakieś historyczne muzeum pokroju Luwru lub British Museum. ;-)
PS. Moja wizyta w Londynie zaowocowała oczywiście zakupami książkowymi. Nie będę się tu chwalił co kupiłem, ale chcę podziękować Chihiro za polecenie tej księgarni oraz Oxfamu obok. Większość pozycji zakupiłem właśnie tam. Dzięki!
Snoopy, bardzo się cieszę, że Daunt i Oxfam przypadły Ci do gustu :) Wspaniałe, prawda? Ten Oxfam chyba jest najlepiej zaopatrzony ze wszystkich, poza jednym w pobliżu British Museum, w którym też często bywam. Ale pochwal się, co kupiłeś, bardzo jestem ciekawa (i pewnie nie tylko ja).
OdpowiedzUsuńZ tymi ziarenkami słonecznika sam Ai Weiwei mówił, że nawet gdyby każdy zwiedzający wziął jedno (jedno, nie garść :)), to szacując - takie są wyliczenia - że do maja odwiedzi "wystawę" 2 miliony osób, i tak pod koniec zostałoby 90 milionów ziaren. Sam artysta zakładał, że każdy weźmie sobie część jego dzieła na pamiątkę.
Bardzo ciekawe to o czym piszesz na temat opinii Ai Weiwei o zabieraniu ziarenek. Szkoda, że tego nie zrealizowano. :)
OdpowiedzUsuńA jeśli chodzi o moje zakupy książkowe, to były one nieco mniejsze niż zwykle. Ograniczały mnie trochę finanse oraz kwestie logistyczne. Kupiłem jednak kilka pozycji:
- obie wspomniane w powyższym poście książki: katalog Ai Weiwei oraz rozmowa z Saatchim
- "How It Is" Samuela Becketta - to w ramach poznawania twórczości tego autora i w nawiązaniu do zeszłorocznego dzieła Bałki z Hali Turbin
- rozkoszna książka J. J. Sempe pt. "Martin Pebble" - natrafiłem na nią przez przypadek właśnie w Daunt Books
- ciekawy przewodnik książkowy po jednym z moich ulubionych seriali telewizyjnych ("Mad Men")
- album Banksy'ego "Wall and Piece"
- "The Story of a Marriage" A. S. Greera - to z rekomendacji blogowych.
To pewnie tyle. Chyba niczego nie zapomniałem wymienić. Miałem ochotę na wiele innych tytułów, m.in. "Freedom" Franzena, ale poczekam na lżejsze i bardziej poręczne wydanie w miękkiej okładce. Wpadły mi w oko m.in. eseje Johna Bergera o sztuce, autobiografia Patti Smith, eseje A. S. Byatt i mnóstwo innych rzeczy. Może następnym razem.
Daunt Books podobał mi się bardzo. Rzeczywiście piękne wnętrze i świetne zaopatrzenie. I w dodatku dali mi w prezencie zgrabną, płócienną torbę - w sam raz na zakupy książkowe.
Oxfam bardzo fajny, ale chyba jeszcze lepiej zaopatrzony widziałem w Canterbury. Polecam. A sam muszę kiedyś sprawdzić jeszcze ten w okolicy British Museum.
Pozdrawiam i jeszcze raz dziękuję za wszystkie podpowiedzi.
Nigdy chyba nie da się kupić wszystkiego, co się chce. Pojemność bagażu ma swoje granice. Ten album Banksy'ego mam i lubię bardzo, czasem widzę jakieś jego prace na murach (a mam w okolicy na północ niemało) i cieszę się jak dziecko, że już je kojarzę z albumu.
OdpowiedzUsuńBardzo się cieszę, że księgarnie Cię nie zawiodły :)
Pozdrawiam serdecznie.